Przygotowanie do Profesjonalnego Wystąpienia Publicznego

Alternative Text

Prezes

Milewski & Partnerzy

W swoim życiu widziałem wielu genialnych mówców, ale tylko kilku z nich pozostanie mi na długo w pamięci. Znam wielu, którzy mają fenomenalną historię, ale niewielu, którzy potrafią w taki sposób ją opowiedzieć, że pozostanie w mej pamięci na długo.

Do grona takich mówców zaliczam takie postacie jak: Harv Eker, Les Brown, Allan Pease, Dan Millman i wielu innych.
To co wyróżnia tych mówców to fakt, że każdy z nich jest unikalny. Ich stylu nie można podrobić. Cechy światowej klasy mówcy to: unikalny przekaz płynący z doświadczenia, głos pracujący na wielu poziomach, energia jaką emanuje, prostota przekazu, konkretna wartość płynąca dla ludzi.

Zanim stworzysz swoje najważniejsze wystąpienie pewnie zastanawiasz się jaki temat wybrać?
Istnieją stosy skomplikowanych poradników na ten temat , mające w tytule wskazanie na profesjonalne, rzetelne, dobrze przygotowane i takie są. Pytanie czy o to Ci chodzi? Czy chcesz zrobić prezentację, czy wystąpienie, które pozostanie w tej pamięci na długo? Jeśli chodzi o prostą prezentację, nie ma z tym problemu.

KROK 1 – Wybierz temat i postaw tezę. Jeśli twoja specjalizacja to sprzedaż, twój temat mógłby brzmieć tak:
Sprzedaż jako najważniejsza umiejętność XXI wieku.
Gdybyś chciał/a się trochę bardziej wysilić twój temat mógłby brzmieć:
Sprzedaż jako najważniejsza umiejętność XXI wieku na podstawie osiągnięć 10 najskuteczniejszych managerów sprzedaży na świecie.
Brzmi lepiej? Bardziej intryguje? Oczywiście, pamiętaj, że każdy temat można opisać na 100 różnych sposobów. Jeśli wybierzesz temat swojego wystąpienia Sprzedaż i postawisz tezę, że jest najważniejszą umiejętnością XXI wieku, to zastanów się jak go zmienić by był także ciekawy dla Ciebie? Kilka kolejnych przykładów:

Dlaczego tylko nieliczni potrafią sprzedawać naprawdę skutecznie? Na bazie dokonań najlepszych managerów tego świata.
W jaki sposób zwiększyć swoją sprzedaż w ciągu roku nawet o 300% zmieniając tylko jeden z elementów swojego biznesu?
Kto jeszcze chce dołączyć do grona 50-ciu najlepszych managerów sprzedaży, studium przypadku najskuteczniejszych technik.
Nie wierzyli, że mogę to zrobić. Czego nauczyłem się o podejściu do biznesu bijąc wszelkie rekordy sprzedaży w 2016 roku?
Kiedy twoja firma wejdzie na szczyt? Wtedy kiedy zaczniesz sprzedawać. Dziś opowiem o tym w jaki sposób robić to bez sprzedaży.

KROK 2 – Rozwinięcie.
Najłatwiejszy etap całej prezentacji. To tutaj mówisz o swoich praktycznych doświadczeniach w stawianej tezie. Dobrze jeśli masz możliwość opowiedzenia 1 – 2 metafor ze swojego doświadczenia by potwierdzić swoją tezę. Jeśli tematyka to sprzedaż najlepiej działa struktura oparta o czas. Kiedyś dawno temu wstydziłem się sprzedaży, kompletnie mi to nie wychodziło.

W pewnym momencie spotkałem człowieka/ zrozumiałem/ odkryłem, że TEZA. Pokaż okres transformacji czyli jak wychodziła Ci na początku nauka. Pokaż efekt finalny, że dzięki metodzie, o której dzisiaj opowiesz, a którą opracowałeś w twojej sprzedaży zmieniło się wszystko.
Dobra praktyką jest mówienie o doświadczeniach innych, im bardziej unikalne tym lepsze. Masz kogoś kto już korzystał z tej metody? Opowiedz o efektach. Jeśli celem prezentacji są techniki sprzedaży zaprezentuj chociaż jedną. Najlepiej naucz jej słuchaczy by wynieśli wartość z twojego wystąpienia.

KROK 3 – Zakończenie.
To bardzo ważny element, bo decyduje o tym jak Cię zapamiętają. Jeśli celem prezentacji jest nauczenie chociaż jednej techniki sprzedaży to na końcu podsumuj raz jeszcze wszystko i wyciągnij najważniejsze wnioski, z którymi mają wyjść. Wróć do swojego doświadczenia i daj im najważniejsze wskazówki według Ciebie, które pozwolą im osiągnąć efekt. Życz im powodzenia i oczekuj efektów. Uśmiechnij się, podziękuj i ukłoń.
Właśnie masz pierwszą bardzo uproszczoną prezentację za sobą. Taką, którą jest wstanie przeprowadzić każdy.

Ciebie jednak interesuje coś więcej. Etap przygotowania do wystąpienia World Class, a to praca na zupełnie innym poziomie.

II Warstwa koncepcyjna – umysłowa: autoanaliza, teza, wybór tematu, zbieranie materiałów, tworzenie.

Zanim odpowiesz sobie na pytanie jaki temat wybrać skoncentruj się i zastanów. Wyobraź sobie najwspanialsze wystąpienie jakie w życiu widziałeś/łaś. Teraz pomyśl i wymień, co spowodowało, że właśnie to wystąpienie i ten człowiek został przez Ciebie szczególnie zapamiętany? Jakie elementy przychodzą Ci do głowy?

Wypisz je:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Te wszystkie elementy, które dostrzegasz mogą być częścią składową twojego wystąpienia. Z pewnością zadajesz sobie pytanie jakie temat wybrać? Analizując najlepszych mówców na ziemi pod kątem wyboru tematu długo szukałem klucza, który pozwoliłby to w jakiś konkretny sposób podzielić. Powstawało wiele podziałów i koncepcji, aż pewnego dnia mnie olśniło.

Światowej klasy mówcy wybierają temat, który spełnia trzy najważniejsze kryteria:

a) Wewnętrzna pewność co do słuszności danego twierdzenia, pytania, czy tezy.

Mówcy najwyższej klasy nie mają nawet grama wątpliwości co do słuszności tego co mówią. Jeśli zadają pytania ze sceny lub poddają coś pod wątpliwość robią to niezwykłą charyzmą, po to by skłonić Cię do myślenia. Ten zasób zdobywa się głównie w oparciu o doświadczenia. Jeśli ktoś zajmuje się tematem motywacji od ponad 20 lat, to może mieć miliony dowodów na to, że to działa w postaci opinii jego odbiorców. Jeśli jesteś na początku drogi wybierz temat wobec, którego czujesz absolutną pewność ale w oparciu o własne doświadczenie. Ktoś kto prezentuje temat najskuteczniejszych technik sprzedażowych może mieć pewność, jeśli widzi, że działają w jego biznesie.

b) Pasja, ekscytacja, radość to wewnętrzny ogień, który od razu widać na scenie jeśli jest.

Wybierz temat, który budzi twoje największe emocje, najlepiej te pozytywne. Jeśli czujesz to o czym mówisz, to ciało i ruch sceniczny poniekąd sam się „układa” by to wyrazić. Możesz sobie wtedy pozwolić na większą spontaniczność i skupić na przekazie. Ten punkt decyduje o tym ilu mówców zostanie na prawdziwej scenie w perspektywie 2-3 lat od rozpoczęcia działalności. Jeśli nie ma w tobie życia, emocji gdy mówisz, jak ma to zrobić wrażenie na innych? Scena jest obrazem, a ty swoimi słowami, emocjami i ruchem malujesz najwspanialszy obraz. Wybierz temat, który wzbudza w Tobie duże emocje. Ktoś kto całe życie o coś walczył ale sporo osiągnął z pewnością może mówić o osiąganiu niemożliwego korzystając ze swojego przykładu i innych, których zna.

c) Wyróżnij się albo zgiń to popularne hasło z jednej z znanych książek o marketingu.

To formuła, która zawiera w sobie chęć odkrycia własnego błękitnego oceanu. Ale to absolutna prawda. Lubimy ludzi, którzy są unikalni, którzy polaryzują się z tym co było wszechobecne. Jak wypływali najwięksi liderzy naszych czasów? Stawali w opozycji do większości. Stawiali odważne tezy, nie zgadzali się z tym co twierdziła większość. Snuli śmiałe plany co do przyszłości. Byli wizjonerami. Najgorsze co możesz zrobić to uczynić swoje wystąpienie nudnym. Gdy będziesz miał/a je opracowane, zastanów się jak możesz je udoskonalić tak by Ciebie także cieszyło?

Jeśli temat twojego wystąpienia spełnia chociaż jedno kryterium to jesteś na właściwej drodze. Jeśli co najmniej dwa punkty to stajesz się jednym z najlepszych mówców na swoim rynku. Trzy punktu oznaczają początki zdobywania świata. To wszystko należy do warstwy koncepcyjnej Są jeszcze dwie, ale o tym porozmawiamy w trakcie zajęć.

III Struktura Greckiej Świątyni jako przykład dobrej mowy

Czeka Cię wystąpienie? Zastanawiasz się co właściwie masz powiedzieć? Jak poskładać te wszystkie elementy tej układanki? Przedstawię Ci prostą i uniwersalną technikę, która Ci w tym pomoże.
Jak być może pamiętasz z lekcji historii, grecka świątynia składa się zasadniczo z 3 elementów: podstawy (zwanej po grecku krepidoma), kolumn oraz przyczółka (po grecku – fronton). Każda z tych części również ma swoje składowe.

Bardzo podobnie jest z przemówieniem. Jego trzy główne części to:
a) wstęp
b) rozwinięcie i
c) zakończenie

Jakiej struktury używają doświadczeni mówcy?

Trochę bardziej rozbudowanej:
1. Otwarcie – to pierwsze zdanie, które wypowiadasz. To właśnie je, większość osób najlepiej zapamięta – dlatego warto wymyślić coś, co przykuję uwagę publiczności od samego początku.

2. Wprowadzenie – to druga część, w której zapowiesz temat swojej wypowiedzi. Warto na początku wymienić główne elementy, o których będziesz opowiadał. W ten sposób Twoi słuchacze stworzą w głowie plan wypowiedzi, dzięki czemu lepiej zrozumieją i zapamiętają to, co mówisz.

3-5. Rozwinięcie – to miejsce, w którym przekazujesz główne myśli Twojej wypowiedzi, podporządkowane celowi przemówienia. Warto ograniczyć się do 3 głównych wątków i do każdego z nich użyć materiału wspierającego w postaci cytatów, historii, statystyk czy obrazów.

6. Podsumowanie – w tej części w kilku słowach przypomnisz główne myśli Twojego wystąpienia. Wspomnij kluczowe argumenty przemawiające za tezą Twojego przemówienia albo historie, których używałeś.

7. Zamknięcie – to ostatnie zdanie, które wypowiadasz. Również należy je dobrać ze szczególną starannością, by zapaść w pamięć słuchaczy na długo po zakończeniu występu.
Jak wygląda ten model graficznie?

W rozwinięciu standardowo umieszczamy 3 kolumny, czyli 3 wątki, argumenty, historie. W przyczółku znajduje się podsumowanie i zamknięcie.
W środkowej części naszej budowli i wypowiedzi, oprócz postawienia tezy (użycia argumentu) potrzebujemy posłużyć się materiałem wspierającym, aby zbudować swoją wiarygodność i przekonać słuchaczy. Najlepiej opowiadać o własnych doświadczeniach lub autorytetów, które może cenić publiczność.

Materiałem wspierającym może być:
– cytat lub metafora trafnie oddający to, co chcesz przekazać. W ten sposób przenosisz zaufanie, które publiczność ma do znanej osoby, na siebie.
– historia z Twojego życia, Twoich znajomych, klientów lub przeczytana w książce czy obejrzana w filmie.
– statystyka lub badania naukowe, podane w strawnej formie.
– przedmiot lub zdjęcie, pokazujące jak działa lub wygląda to o czym mówisz.
– demonstracja, czyli wykonanie na scenie konkretnej czynności, ilustrujące omawiane zagadnienie
– przeprowadzenie wnioskowania, zadanie publiczności serii pytań, z których wyłoni się konkluzja, odpowiadająca kreowanej przez Ciebie tezie.

IV Jak stworzyć prezentację w 6 prostych krokach?

1. Wybierz temat:

Określ o czym będziesz opowiadał. Potrzebujesz mieć pełną jasność, co jest głównym tematem Twojej wypowiedzi.

2. Wypisz jego elementy składowe:

Wypisz wszystkie wątki, związane z głównym tematem, które przychodzą Ci do głowy. Przykładowo, jeśli wybrałeś skuteczne sposoby na osiągnięcie wolności finansowej, mogą to być:

  • zorganizowanie własnego biznesu
  • inwestowanie na rynku nieruchomości i kapitałowym
  • przyjęcie roli anioła biznesu, który inwestuje

Wypisz min. 20 wątków, które mógłbyś poruszyć w swoim wystąpieniu. Im więcej tym lepiej.

3. Wybierz 3 najciekawsze dla widza elementy:

Spośród wszystkich wypisanych wcześniej elementów, wybierz trzy, które Twoim zdaniem będą najbardziej interesujące.

Oczywiście możesz się zdecydować poruszyć w swoim przemówieniu tylko dwa główne wątki lub cztery czy nawet pięć. W niektórych sytuacjach jest to uzasadnione. Zachęcam jednak, by wyjściowo trzymać się trzech.

Dając ludziom trzy rzeczy do wyboru, nie czują się przytłoczeni ilością możliwości, a jednocześnie widzą, że mają wybór. W retoryce istnieje pojęcie triady (epitetu potrójnego), w którym wymieniamy trzy przymiotniki – Ich plan był błyskotliwy, staranny i diabelsko niebezpieczny. Dlatego warto poruszać trzy wątki, opowiadać trzy historie, używać trzech kluczowych argumentów. Świetnie wpisuje się to w oczekiwania słuchaczy.

4. Określ w jakiej kolejności będziesz je prezentować:

Gdy zdecydujesz się już na 3 wątki, pora uzupełnić naszą budowlę i wpisać przy pierwszej kolumnie pierwszy wątek, przy drugiej drugi i przy trzeciej trzeci.

Jak wybrać kolejność? Jest wiele sposobów. Poniżej prezentuję kilka najpopularniejszych kryteriów.

chronologia – mówisz najpierw o tym co było (jak coś wyglądało w przeszłości), o tym jak jest (odniesienie do teraźniejszości) i jak prawdopodobnie będzie (wizja przyszłości)

geografia – opowiadasz o tym, jak dane rozwiązanie funkcjonuje w Chinach, Polsce i Niemczech

siła argumentów – zaczynasz od mocnego argumentu, przechodzisz do silniejszego, a na koniec używasz najlepszego

etapy działania – zwracasz uwagę na przyczyny danego zjawiska (mówisz jak jest), potem pokazujesz stan docelowy (mówisz jak powinno być), a na koniec demonstrujesz plan działania (mówisz jak można to osiągnąć).

5. Zaplanuj wstęp i zakończenie

Zastanów się, jak chcesz rozpocząć i zakończyć przemówienie.

W wystąpieniach publicznych istnieje zalecenie: powiedz słuchaczom, o czym będziesz mówić, powiedz to, a następnie powiedz, co powiedziałeś.

Dzięki takiemu potrójnemu powtórzeniu umysłu słuchaczy lepiej zrozumieją i zapamiętają Twój przekaz.

Gdy już wymyślisz, co powiesz we wstępie i zakończeniu wpisz to skrótowo w graficznym modelu Greckiej Świątyni.

6. Popracuj nad przejściami

Ten punkt jest dodatkowy. Jeśli potrzebujesz na szybko przygotować się do wystąpienia, pomiń go teraz…

Chodzi o twoją spójność, płynność i przyjemność w odbiorze. Dlatego warto popracować nad mostami logicznymi, czyli swobodnymi przejściami pomiędzy kolejnymi elementami wypowiedzi.

Zamiast powiedzieć: a teraz czas na kolejny punkt prezentacji, pokaż związek pomiędzy nimi. Przykładowo, jeśli Twoimi trzema wątkami są

  1. Strategie Amerykańskich Milionerów
  2. Jak działają w Polsce
  3. Jaką dają perspektywę na kolejne 5 lat

Możesz zbudować następujące mosty.

  • 1—– 2 Dzięki poznaniu strategii jakie stosują najskuteczniejsi milionerzy możesz osiągać lepsze rezultaty w tym co robisz. Do najważniejszych należą…
  • 2—– 3 Ostatnie dwa lata spędziłam na pracy z firmami, które były otwarte na zmiany. Wdrażałam różne strategie dzięki temu oni zyskali…

W ten sposób ukryjesz połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami Twojego wystąpienia, nadasz tu wrażenia spójnej wypowiedzi.

Zaplanuj wszystkie przejścia, pomiędzy

  • otwarciem a    wprowadzeniem
  • wprowadzenie a    1 wątkiem rozwinięcia
  • 1 wątkiem rozwinięcia a   2 wątkiem rozwinięcia
  • 2 wątkiem rozwinięcia a   3 wątkiem rozwinięcia
  • 3 wątkiem rozwinięcia a  podsumowaniem
  • podsumowaniem a zamknięciem

Jeśli będziesz postępować krok po kroku zgodnie z powyższą instrukcją, stworzenie przemówienia stanie się banalnie proste. Z każdym kolejnym użyciem Struktury Greckiej Świątyni narzędzie to stanie się bardziej intuicyjne i skróci się Twój czas przygotowania do występu.

V Najpopularniejsze Struktury Wystąpień Publicznych

Struktura kluczowych elementów

Tę strukturę stosujemy, gdy zależy nam na logicznym przekazie. Wyróżniamy od 2 do 4 głównych myśli lub wątków, które poruszymy w swoim przemówieniu.

Przykłady:

  1. w prezentacji o sprzedaży możemy wyróżnić następujące kluczowe elementy:
  2. Czym jest sprzedaż?
  3. Sprzedaż relacyjna
  4. w wystąpieniu o sukcesji prywatnej
  5. Czym jest sukcesja?
  6. Dlaczego warto zabezpieczyć własną rodzinę?
  7. W jaki sposób to zrobić?
  8. Które rozwiązania są najskuteczniejsze?

Struktura czasu

Korzystając z tej struktury porządkujemy informacje chronologiczne. Najczęściej pokazujemy, jak było kiedyś, jak jest obecnie, jak prawdopodobnie będzie w przyszłości.

Przykład:

Przemówienie o najskuteczniejszych strategiach przywództwa

1. Jakie strategie stosowali bohaterowie danych czasów?

2. Jak to wygląda obecnie?

Struktura miejsca

W tej strukturze korzystamy z umiejscowienia geograficznego. Możemy powiedzieć, jak dany problem rozwiązuje się w różnych krajach, województwach czy miastach.

Przykład:

Przemówienie o rozwoju kariery

  1. Jak awansują ludzie w Chinach?
  2. Jak rozwija się kariera ludzi w Stanach Zjednoczonych?
  3. Jaki model awansów obowiązuje w Polsce?

Struktura PAR: Problem Analiza Rozwiązanie

Ta struktura sprawdza się szczególnie dobrze, gdy prezentujesz informacje nowe dla odbiorców. Najpierw określ problem, potem przeanalizuj go (wskaż co jest jego przyczyną), a na koniec wskaż jego rozwiązanie.

Przykład:

Przemówienie o kryzysie zaufania

  1. Czym jest zaufanie w biznesie?
  2. Jakie są rodzaje mostów budujących zaufanie?
  3. Jak rozpocząć zmiany od siebie. W myśl zasady co w środku to i na zewnątrz?

Struktura ODK: Opinia Dowód Konkluzja

Jeśli chcesz przekonać słuchaczy do swojego sposobu myślenia i zwiększyć moc perswazyjną swojej wypowiedzi , skorzystaj ze struktury ODK. Najpierw wygłoś swój subiektywny sąd, następnie zaprezentuj dowody na poparcie swojej tezy (w postaci badań naukowych, danych statystycznych itp.). Na koniec dokonaj konkluzji – odpowiedz na pytania: Co z tego wynika? Jaki jest następny krok?

Przykład:

Przemówienie o uzależnieniach

  1. Nałóg to wybór, a nie zrządzenie sytuacji – OPINIA
  2. Badania amerykańskiego psychologa, dra Carla Harta – DOWÓD
  3. Aby ograniczyć problem uzależnień, trzeba znaleźć interesujące zajęcia ludziom z marginesu społecznego – KONKLUZJA

Struktura „przez znane do nieznanego”

Ta struktura pozwala na łagodzenie negatywnych emocji publiczności. Jeśli tłumaczysz słuchaczom nowe dla nich zjawisko, najpierw zbuduj analogię – porównaj je do czegoś znanego, pokaż cechy wspólne, a dopiero potem wskaż różnice. Dzięki temu audytorium lepiej zrozumie to, co chcesz im przekazać, a nowe rozwiązanie nie będzie tak straszne.

Przykład:

 Prezentacja o marketingu społecznym

  1. Jak zawieramy przyjaźnie i znajomości?
  2. Jak zazwyczaj prowadzimy działania marketingowe?
  3. Jak działa marketing społeczny?

Struktura „przez wspólne do różnic”

Dzięki tej strukturze możesz najpierw zbudować porozumienie z publicznością, pokazać wspólny grunt, a następnie przejść do kwestii, w której masz inne zdanie niż słuchacze. Zademonstrowanie na początku wspólnych doświadczeń lub wartości pozwala złagodzić opór publiczności.

Przykład:

Prezentacja o paraliżu decyzyjnym

  1. Co dobrego jest w możliwości wyboru?
  2. Jakie są niekorzystne efekty wybierania z wielu opcji?
  3. Jak możemy ułatwić sobie życie podczas wyborów?

Struktura „od przekonania do działania”

Gdy przemawiasz do audytorium, które jest już przekonane do pewnej idei, ale czeka z podjęciem konkretnych działań – warto skorzystać z właśnie tej struktury. Przypomnij dlaczego dana idea jest słuszna i wskaż najbliższe działanie, które należy wykonać.

Przykład:

 Przemówienie o kształtowaniu nawyków

  1. Dlaczego nawyki są tak ważne w naszym życiu?
  2. Jak najlepiej jest kształtować nawyki?
  3. Co możesz zrobić już dziś, by rozwinąć wartościowy nawyk?

Jest wiele możliwych sposób organizacji swojej wypowiedzi. To, na jaki się zdecydujesz powinno zależeć przede wszystkim od Twojego celu przemówienia oraz grupy docelowej. Eksperymentuj z różnymi strukturami i przekonaj się, w jakiej sytuacji która z nich będzie najbardziej pomocna.

Poleć wpis

Najnowsze na blogu

Najnowsze wpisy
Przygotowanie do Profesjonalnego Wystąpienia Publ...

Czytaj dalej

Dlaczego odmawiam, a moja stawka za wystąpienie w...

Czytaj dalej

3 powody, przez które ludzie nie są Unstoppable...

Czytaj dalej